onsdag 9 december 2009

Cyklar, bilar, flygplan, ja nästan allt …!!

Intervju med Lennart Mellqvist nov 2009


Ett samtal om Lennarts stora och breda teknikintresse
och hur det blev så.


------------------------------------o-----------------------------------------



Så här ser han ut – för den som inte visste det !



Snurrcykeln


Tandem på höjden


Pajton


Grassklipper


Berend


Framhjulsdriven


------------------------------------o-----------------------------------------

Om Lennart Mellqvist

• Är 63 år …

• Har en examen från Chalmers – civ ing ( maskinteknik ) och dessutom en läkarexamen i Göteborg

• Bor i engelskt radhus nära naturen i Örgryte…

• Jobbar nu på Försäkringskassan som förtroendeläkare…

• Förr om åren har det varit Volvo med motorutveckling i fokus och Sahlgrenska sjukhuset som bl a överläkare vid Jubileumskliniken för cancersjuka…

• Gift med Lena och har två utflugna barn - Erik och Karin…

• Sport men mest teknikintresse – allt ifrån enhjulingar, tvåhjulingar, racerbilar, flyg, skärmflyg mm… men motionerar varje dag ...

• Äter det mesta men gärna italienskt …

• Dricker gärna vin och är med i ett vinprovargäng …

• Läser mest facklitteratur, just nu om termodynamik …

• Har byggt 10-15 cyklar av olika sorter…

• Bil finns – en Volvo naturligtvis - en 945…

• Har cyklat enhjuling precis som HPVS- aren Olaf Johansson i Hässleholm

-------------------------o-----------------------------


Skall vi börja med vem du är ?

-Ja gärna , säjer Lennart, men det är ingen lätt fråga !

Jag kommer ihåg att min mamma sa till mej – Vet Du Lennart att när du var 10-12 år sa du alltid
”Jag vill bli ingenjör ! ”
Ja ,och så blev det !
Men sen har jag ju jobbat som läkare under nästan 30 år och mitt tekniska intresse har funnits vid sidan om mitt jobb !
Men mycket, mycket närvarande hela tiden …

På sitt sätt är jag nog en lite inåtvänd människa – funderar och läser mycket för mej själv … självklart mest om teknik …
Jag skulle tro att folk i min omgivning uppfattar mej som lite formell och stram – karaktärsdrag som nog kanske också syns i mitt jobb som läkare…

Men har du inte en stark tävlingsinstinkt eller instinkt att visa upp dej och dina konster – nya cyklar eller vinna i nån racertävling?

-Nja, både och - säjer Lennart !
Jag har en starkt vilja att söka förstå och utveckla tekniska saker av alla de slag – egentligen helt för min egen skull… inte för att visa upp mej … men konkret skall det vara, cyklar eller nått annat .. Har därför sen länge en egen verkstad med svets och allt …

Sen den andra sidan – jag vill inte komma sist eller ha nån flåsande i nacken när jag tävlar eller rättare sagt när jag tävlade ! Det har blivit mindre på senare år …
Kanske är jag både allvarlig och lite pessimistisk, men en sann tekniker i själ och hjärta …

Min fru Lena vill gärna göra en T-skirt med orden NEJ både på framsidan och baksidan – jag tror hon menar att jag alltid ifrågasätter allt och menar att det inte kan vara på det sättet utan det måste vara så här istället …..

Summa summarum: jag får säja att jag har haft verkligen kul med mitt stora intresse för teknik …och familjen har stått ut i alla år !!!

Kan du gruppera ditt liv i olika skeden ?

-Ja absolut !

Men först vill jag säja att jag kan se min livscykel i två samtidiga skeenden – dels mina olika jobb och dels mina olika tekniska intressen som varierat över åren.

Från början var det Kungälv som gällde. Redan som 12 åring fick jag en trasig ”Vicky Påhäng” av min mamma, som ju visste att jag ville bli ingenjör. Hon blev trots detta förvånad när jag fick igång den …

Sen blev det studier och lumpen i Uddevalla … och inte minst körkortet var viktigt 1964. Mina tävlingsinstinkter fick vädras … ville alltid komma först … springa , köra Lotus eller Formel 3 eller motorcykel …

Och det blev en gymnasieexamen till ingenjör, det blev Chalmers Maskinteknik och civilingenjör och det blev jobb på Volvo med motorutveckling. Men man dras in i lite chefsroller – inget för mej ….så det blev vidare studier …

Det blev läkarutbildning i Göteborg och sen jobb på Sahlgrenska sjukhuset. Jubileumskliniken för cancersjuka … och även där åkte jag in i chefsarbete som överläkare – men det var lättare eftersom jag fortfarande hade patientkontakter …

Det blev väl lite mindre av racerbilar och sånt men istället flygcertifikat och Cessna-flyg – jag var tvungen att på nått sätt också se om jag kunde klara detta med flyg ..

Tiden på Sahlgrenska blev 20 år lång – men familj bildades, barn kom till världen – man blev familjefar – då var det inte att tänka på att hålla på med alla tekniska äventyr jag gjort tidigare … det blev en egen verkstad och cykelutveckling istället …

Och sen ett antal år jobbar jag som förtroendeläkare på försäkringskassan i Göteborg … ett knivigt jobb … men skönt nog inget chefsjobb …
Det blir nog till pension – men man vet aldrig - kanske dyker det upp nått kul …

Hur många cyklar har du egentligen byggt ?

-Ja, det är nog minst 10-15 stycken !
Och dom finns ett av våra två garage - ett är fullproppat med ”vanliga” cyklar och ett är för ”ovanliga” cyklar och såna jag byggt.

Vilken cykel var roligast att bygga och pröva ?

-Det går inte att svara enkelt på för när idén finns är det just den som är roligast.
Men några cyklar som var roliga och intressanta är: en midjestyrd pajton, en hög tvåvåningscykel, några framhjulsdrivna liggcyklar, en bakhjulsstyrd cykel som inte gick att cykla på, en enhjulig giraff där man sitter ett par meter upp med kedja ner till hjulet, en spincykel, en trehjulig transportcykel, en ”vanlig” cykel med två växlar – den ena när man trampar framåt och den andra när man trampar bakåt.
Ja det fanns ytterligare några, men jag kommer inte på alla just nu …

Jag måste ändå få säja att jag inte är nån cyklist utan snarare en sann sökare av ny teknik … låter kanske högtidligt , men så känner jag faktiskt ….

Men jag cyklar till jobbet rätt ofta – bara så du vet …men då blir det på en vanlig hoj …sällan på nån av mina experimentcyklar - det var förr …

Hur kom det sig att teknik kom att bli så viktiga för dej ?

-Ja, det är en lite knepig fråga, som jag inte kan svara på egentligen …
Men det har pågått länge – redan sen barndomen har jag haft ett intensivt intresse att undersöka eller utforska tekniska saker …
”Teknik för alla” i all ära men på 50-talet gällde nog mer ”Populär mekanik” som jag fick av min pappa … Just nu läser jag en teknisk rapport om termodynamik – va vid min ålder – istället för nån skönlitterär bok …

En sak jag tänkt på ! Jag har haft fokus på en sak i sänder och trängt in i det tekniska problemet så långt jag har kunnat … Sen har jag kommit in på något nytt – så har det nog varit hela tiden …
Men tveklöst har jag fått jobb och glädje av mitt intresse …det låter kanske larvigt – men det är kul att uppfinna och upptäcka …

Ja, som du märker har jag alltid haft nått tekniskt på gång – får erkänna att det har blivit mindre cyklar på senare år och istället lite skrämflygning och flygning med en liten motor på ryggen ….

Verkar livsfarligt…. ??!!

-Nä, så får man inte tänka då skulle man inte göra nått ….Och rädd har jag aldrig varit …

Vart är du på väg nu ?

-Ja, jag är nog på väg in i en lite lugnare period av mitt liv – ser faktiskt fram emot pension även om jag inte riktigt vet när jag vill börja bli pensionär …
Men resa utomlands mer vill jag göra ….

Mitt teknikintresse har dock inte mattats men det är mer teorier nu än praktiska experiment …



Claes Unge HPVS

1 kommentar: